Medya günümüzde en etkin iletişim
ve pazarlama aracıdır. Bir ürünün pazarlanması gerekiyorsa, mutlaka medya
yoluyla bilinirliği artırılmalıdır. Aynı şekilde bir olayın duyurulması, bir
kişinin tanıtılması vs. medya yoluyla yapılmaktadır.
İnternet için ilk adım, ABD Savunma
Bakanlığı’nın, bilim ve teknolojinin orduya en iyi şekilde uygulanması amacıyla
ARPA-NET (Advanced Research Project Agency- Network) Projesini başlatmasıyla
atılmıştır. ABD Savunma Bakanlığı İleri Araştırma Ajansı'nın 2 Eylül 1969
tarihinde başlattığı, dört bilgisayarı kapsayan küçük bir projeyle ARPA-NET
kurulmuştur. Bu projeyle, California'da (3) ve Utah eyaletinde (1) bilgisayarı
birbirine bağlayan bilim adamlarının amacı, değişik yerlerde bulunan askeri
üslerin birbirleriyle haberleşmesini ve bilgi alışverişini sağlamaktı. Kısa
sürede bu ağ geliştirilerek, ağa bağlı bilgisayar sayısı 15’e çıkarılmıştır. (Mustafa
Bostancı, 2010)
1970’lerde başlayan ve 1990’lardan sonra hızla
devam eden internet kullanımı, web sitelerinin, portalların yaygınlaşmasıyla
kullanıcı sayısını artırmış, 2000’li yıllarda sosyal medyanın işlerlik
kazanmasıyla her kesimden insanı ilgilendirecek noktalara ulaşmıştır. (Z.Beril
Akıncı Vural, Mikail Bat, 2010)
Durum böyleyken yeni medya
dediğimiz sosyal medya hızla ilerlemiştir. Sosyal medya, sürekli güncellenebilmesi, çoklu kullanıma açık
olması, sanal paylaşıma olanak tanıması vb. açısından en ideal mecralardan biri
olarak kendini göstermektedir. (Z.Beril Akıncı Vural, Mikail Bat,
2010)
Sosyal medyanın gücü televizyon, gazete ve radyonun gücüyle karşılaştırılamaz
boyutlara ulaşmıştır. Yeni medya kavramı 1970’lerde, bilgi ve iletişim tabanlı
araştırmalarda, sosyal, psikolojik, ekonomik, politik ve kültürel çalışmalar
yapan araştırmacılar tarafından ortaya atılmış bir kavramdır. (Z.Beril
Akıncı Vural, Mikail Bat, 2010) Bu yeni medya
sayesinde her kesimden insan medyada aktif rol oynayabilmektedir. Hemen her
konuda birbirine ulaşması daha önce mümkün dahi olmayan insanlar iletişime
geçebilmektedir. Genellikle geleneksel medya enformasyonun yayınlanması için
belirli kaynaklara ihtiyaç duyarken, bilgiyi yayınlamak veya erişmek için
sosyal medya göreceli olarak masrafsızdır ve erişim araçları herkese açıktır
(bireyler bile kullanabilir). (Mustafa Bostancı, 2010) Örneğin Twitter’da odun adam takma adıyla yer alan kişi
rahatça Melih Gökçek ile iletişime geçebilmektedir. Dünya’da isyanlar çıkmakta
ve örgütlenmeler sosyal medya aracılığıyla yapılmaktadır. Sosyal medyanın
iletişimdeki gücü muazzam boyutlara ulaşmıştır.
Ülkemizde ise 2013 yılı Mayıs
ayında başlayan ve etkisi devam eden Gezi Parkı olaylarında örgütlenme sosyal
medya aracılığıyla yapılmıştır. Öyle ki toplum yeterli bilgi alamadığı için
eski medyaya sitemde bulunmuş ve hatta televizyon binaları önünde eylemler
çıkmıştır. Sosyal medyanın gücü hükümeti dahi şaşırtmış ve yasaklanmalara
sebebiyet vermiştir.
Eski medya ile yeni medya
arasındaki farklara kısaca değinmek istersek şöyle diyebiliriz. Erişim:
Hem geleneksel hem sosyal medya herkesin genel bir kitleye ulaşabilmesine
olanak tanır. Erişilebilirlik: Sosyal medya araçları herkes tarafından
az ve sıfır maliyetle kullanılabilir. Kullanılırlık: Sosyal medyada
herkes üretimde bulunabilir. Yenilik: Sosyal medya iletişiminde meydana
gelen zaman farkı geleneksel medyaya oranla oldukça kısadır. Kalıcılık: Geleneksel
medya yaratıldıktan sonra değiştirilemez. (Z.Beril Akıncı Vural, Mikail Bat,
2010)
Tüm bunları göz önünde
bulundurunca gelecekte, eski medyanın yerini tamamen sosyal medyanın alması
kaçınılmaz görülmektedir. Şu anda satış ve pazarlama bile sosyal medya üzerinde
yapılmaktadır. Bu şekilde daha hızlı iletişim sağlanmaktadır. İnternetten
alışveriş hayatı kolaylaştırmakta, insanlar evlerinden çıkmadan ihtiyaçlarını
karşılayabilmekte ve hatta para kazanabilmektedirler. Kişisel bloglar, ev
hanımlarına iş kadını olma şansı tanımıştır. Blog takipçileri yeterli sayıya
ulaşan kişiler, internet televizyonlarına reklam vererek para kazanmaya
başlamaktadır.
Bugün, internette sosyal medya
pornoyu geride bırakmıştır. Dünya üzerinde her üç kişiden ikisi sosyal ağları
ziyaret etmektedir. 14 milyondan fazla kullanıcıyla Türkiye Facebook’ta en
aktif 3. ülkedir. Türkiye, Avrupa’nın internette en çok zaman geçiren ülkesi
durumundadır. (Z.Beril Akıncı Vural, Mikail Bat,
2010)
Sosyal medya hem ülkemiz hem de tüm dünya için cinsi bulunmamış milyonlarca
balıkla dolu geniş bir okyanus gibidir. Ve herkes bu okyanusta yüzmek için
heyecanlanmaktadır.
KAYNAKÇA
Z.Beril Akıncı Vural, Mikail Bat. (2010). Yeni Bir
İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine
Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yaşar University, 3348-3382.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder